5.5.07

Deutsche Woche 6.Tag: So wie Dresden 1945


Wer sich das Posting "Rotzkotz und Hans-a-Plast in NDR2 1980" angehört hat, dem oder der wird der Name New York Niggers vielleicht etwas sagen. Es ist im Internet wenig über die Band zu finden und zudem falsche Informationen. Nein, die New York Niggers waren kein Trio aus 3 schwarzen Streetpunkern, das aus Detroit in den Großen Apfel übergesiedelt war und ich bezweifle, dass sie "Freunde" von Nancy Spungen, die angeblich von ihrem Freund Sid Vicious aufgeschlitz wurde und Vorbild für das Image von Courtney Love war, waren. Möglicherweise sind die New York Niggers nur eine Fußnote der Punk Rock Geschichte in New York, aber interessant sind sie doch, weil sie nämlich einen Gitarristen aus Hannover dabei hatten und zwar Dieter "Detour" Runge, der früher Rhythmusgitarrist bei Rotzkotz war. Der andere Gitarrist der NYN, Leo "Pope" Faison, war ein Farbiger. Sie hatten auch eine Zeit lang einen weißen Sänger, und ob der Bassist farbig war kann ich anhand der mir vorliegenden Fotokopien nicht beurteilen. Wann und wo die Band entstand und wie lange es sie gab weiß ich nicht, ich weiß auch nicht, wann genau Dieter Runge nach New York ging, jedenfalls erschienen bereits im November 1978 Briefe von ihm in Hollow Skais Fanzine No Fun, wo Runge übrigens vom gemeinsamen Kiffen mit Sid Vicious erzählt, aber genauso von seinem Hunger, dem leeren Geldbeutel und der Verwirrung, als Deutscher in New York seine Gefühle nur schwer in Englisch kommunizieren zu können. Insofern ist "Like Dresden 45" auch eine ziemlich treffende Beschreibung seiner eigenen Gefühlswelt, auch wenn der Song wohl schon in Hannover entstand. In späteren Briefen an Hollow Skai schreibt Runge, wie sehr es ihn mitnimmt, wenn engere Bekannte in die New Yorker Drogenszene reingezogen werden. Auch scheint es bei den NYN häufiger Schlagzeuger- und Bassisten-Wechsel gegeben zu haben. Die Single ist vermutlich im Frühjahr 1979 aufgenommen worden. Im Dezember schreibt Runge dann, dass die Single fast ausverkauft sei und nicht wieder aufgelegt werde, da der Sänger Victor auf 'nem Egotrip ausgestiegen sei, die Band jetzt Velvet heiße und einen neuen Leadsänger suchen würde. Der Namenswechsel sei nötig, weil sie mit "New York Niggers" ständig gegen die Wand laufen würden, niemand die Band unter Vertrag nehmen wolle, sie nicht im Radio gespielt werden und sie Schwierigkeiten hätten Gigs zu kriegen. Später schreibt er, die Band würde sich jetzt "NYN" nennen. Danach habe ich nie wieder was von der Band gehört, aber Runge tauchte noch mal mit dem komischen irgendwie ndW-mäßigen und sprech-gesungenen "Let me be your company" auf und trat auch mal auf Besuch in den Achtzigern im BAD in Hannover auf, mit amerikanischer Freundin am Bass und dem ehemaligen Rotzkotz-Sänger E.A.Wehmer am Schlagzeug, wenn ich mich korrekt erinnere. Ob er "Just like Dresden '45" bei der Gelegenheit gespielt hat? Ich glaube nicht, aber egal. "Just like Dresden '45" ist ein Klasse-Song, der mich immer wieder auch an meinen damaligen Hormonhaushalt erinnert, immer etwas unternehmen zu wollen, aber keine Möglichkeit dazu zu haben, was dann in diese brutale Langeweile umschlug, die Rocko Schamoni in "Dorfpunks" so treffend beschreibt. "Terminal Boredom", so wie es John Lydon am Ende der ersten Seite der ersten PIL-LP ruft. Bei "Just like Dresden '45" geht es um das Bild der brennenden Stadt als Gleichnis für den eigenen Gefühlszustand, aber nicht um Hitler, den 2. Weltkrieg und Bombenkrieg. Leider kann man sich heutzutage nicht mehr diese Unschuld leisten, Gleichnisse mit Bildern aus der Zeit zwischen '33 und '45 zu verwenden, wovon ja Rammstein mehr als ein Lied singen können.
JUST LIKE DRESDEN '45 (Dieter Runge) 3:16

I was thrown in this world by chance
Now I've got to stick around
No money in my pocket
But I want to have fun
So you see me sneaking around downtown
Every night in the streets
Every night in the streets
Oh! Honey I feel like pure speed.
I can't get me no sleep
Give me release
Give me release
Give me release
I can't stand it anymore
My brain catches fire
Just like Dresden '45

My feelings been dead since I was born
No love isn't it sad
Frustration, Desolation, Desperation
But you never find me on the beaten track
I see this world falling apart
I'm angry
But I'm acting so kind
But it almost destroys my mind
Give me release
Give me release
Give me release
I can't stand it anymore
My brain catches fire
Just like Dresden '45
Dead or Alive
It's no difference anymore
Dead or Alive
Nothing changes at all

It might sound crazy
But I like the fact that I'm part of this life
You may think I'm insane
I don't care
But it sure leaves scars in my heart
I hope to see you in a different world
'Cause I gotta go now
Anyway I'm afraid to tell you all I know
Give me release
Give me release
Give me release
I can't stand it anymore
My brain catches fire
Just like Dresden '45
Dead or Alive
It's no difference anymore
Dead or Alive
Nothing changes at all

HEADLINER (Leo Faison) 2:21

got to work hard but hold on to your dreams
carry my art clothes on my back love to ride in limousine
get a little taste of that sweet life you're starting to beam
but you know no one can stop a full head of steam

headliner want a little bit of the cream
headliner what you think of this mean team
headliner want a little bit of that pretty green

he sayes sign on the dotted line he gets 15%
later you 're broke you didn't read the fine print
with Klien & de Fres they make quite a nint
hope we don't get fooled by any of these gents

headliner want a little bit of the cream
headliner what you think of this mean team
headliner want a little bit of that pretty green

motels, music halles, inviting ladies of the night
lights & the sound finally got it all right
you don't get stardust without a knockdown fight
a number one record put us in the lime light

headliner want a little bit of the cream
headliner what you think of this mean team
headliner want a little bit of that pretty green


N.Y.Niggers (New York Niggers) (NYN Records NYN 100, 7", 1979?)
Just like Dresden '45 (D. Runge) / Headliner (L. Faison)
Produced by L. Faison & D. Runge
(download)

Summary: There is not much information available about the New York Niggers in the internet and a lot of it is crap. They were not a trio of 3 Afro-American street punks but a 5-piece with Dieter "Detour" Runge from Hannover/West Germany on one guitar and the Afro-American Leo "Pope" Faison on the other guitar. Their singer was called Victor and looking at the copies of Hollow Skai's fanzine No Fun from 28 years ago I think he also together with drummer and bass player was Caucasian. The band released as far as I know just this single and they had great difficulties getting gigs, airplay and record contracts because of their name so they finally changed it to "Velvet" and then "NYN" before disbanding completely. Runge came in 1978 to New York and wrote letters to fanzine publisher Hollow Skai in Hannover/West Germany about his life in the Big Apple like nearly starving without money, smoking joints with Sid Vicious and seeing friends drowning in the drug scene. Although "Just like Dresden '45" was written when Runge still was a member of Rotzkotz, one of the first punk bands from Hannover, but was rejected by their lead guitarist Horst Illing, the song perfectly tells about Runge's emotions about his life in New York. It has absolutely nothing to do with World War 2, Hitler and bomb warfare but is a striking image of Runge's mental state, his burning feeling to do something but not being able to release the pressure. Even then people had problems with this imagery but today political correctness would not allow anybody to release this image from his/her brain.

1 Kommentar:

Anonym hat gesagt…

The New York Niggers single is to me one of the best "real" punk singles ever made. I know that the Killed By Death posted this single back in 2005 or so.

Sometimes when I hear the New York Niggers single, I get upset because they made this fantastic single and never got any real big attention.

I never knew that one of the members was actually from Germany! That's interesting! To me they always seemed like such an
ultra-american band of dudes and they were some real NYC
gutter-punks who made this great single. I thought the only reason why they named there was this reference to "Dresden 1945" was because this was a city that got totally destroyed during World War II, I never expected that any of New York Niggers members could actually find Dresden on a map of Germany! :-) But I guess with this member from Germany, I'm sure at least one of them could find Dresden on a map. :-)

To me, or at least in my imgination, the New York Niggers were the real deal. They, once again in my "rock fantasy imagination", were the real punks on the street who were actually doing the drugs like speed and herion, saving all their money to put out their single, and bumping into Sid Vicious.

I would love to read the German fanzine with the New York Niggers articles but I'm sure it's all in Germany.

I wonder what happenend to the New York Niggers, hopefully none of them overdosed, went to prison, or even worse became some heavy metal fan.

Also, thanks for the Farfisa/CAN adverts that you posted. I had never seen them before.

steve