31.10.08

Grosse Freiheit und mehr

Der sechste Teil der Plünderung des Archivs von Mein Walkman Ist Kaputt-Blog vom Mai 2006 ist eine Zusammenstellung von Postings, die nur Ausschnitte von einzelnen Platten enthielten:


Grosse Freiheit- Die Moschusfunktion 12" ZICKZACK 1982

First up then is going to be Große Freiheit. The 'Moschusfunktion' 12" is a wonderfully quirky slab of German New Wave cabaret on vinyl. To give it some background, it was released in 1982 on Alfred Hilsberg's Zickzack (Zigzag) label based in Hamburg (ZZ115), second only to Ata Tak (Warning), no doubt, as the most influential German independent label running between 1979-82 (it spawned the likes of Abwärts, Einstürzende Neubauten, Andreas Dorau, Die Krupps, Wirtschaftswunder, Palais Schaumburg, Die Tödliche Doris & Xmal Deutschland!). Alfred Hilsberg is also the journalist that coined the name of the movement in a three-part series of articles titled 'Neue Deutsche Welle - Aus grauer Städte Mauern' ('from grey city walls (?)') in the October-December editions of Sounds, 1979. However, it has been brought to my attention that Burkhard "Der Zensor" Seiler may have got there first, with his advert for the first DAF record, on Ata Tak back in August, 1979. Thanks to Martinf, for pointing this out (for further discussion on this please visit his Brotbeutel blog). Punk-disco.com confusingly has Große Freiheit down as a Johann Bley and Hans-Jürgen Piel (Saal 2, Die Zimmermänner) project, even though their names are nowhere to be found on the sleeve. This is actually a Martin Grunwaldt creation, for which he calls an 'opus in vier akten & präsentiert von der gruppe'!
The lead-off track 'Wenn ich vergnügt bin, muß ich singen' ('If I am diverted, I must sing' (I think)) was originally penned by Peter Igelhoff & Hans Fritz Beckmann for what must have been the most popular European vocal harmony group of the late 1920s, early '30s, The Comedian Harmonists. They were a German barbershop quartet whose recordings particularly amused the American music journalist Lester Bangs and record executive Joe Boyd, who apparently oversaw the first officially licensed compilation of the group for the US in 1999 through Hannibal. By the mid '30s, the Nazis thought very little of their crazy tuetonic renditions of American Jewish broadway tunes, and so, their career soon reached das ende. On this, rather different, lost NDW 12", Martin Grunwaldt offers up a demented turbo-synth interpretation that rids the tune of any of its original New Yawk influence. Oddly enough, listen out for the sitar in 'Expressomaschine', originally a Franz Josef Degenhardt song. I may well put up the other two tracks in the future. I'd certainly like to hear from anyone that has the highly obscure Martin Grunwaldt 'Rückblende' 10" released by Klang Der Fest (KDF3) on which he plays and sings Franz Josef Degenhardt songs.

01. Wenn Ich Vergnügt Bin
04. Expressomaschine

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(…) Phonophobia were a studio-based trio from Bremen, led by visual artist Harald Falkenhagen. They recorded between 1979-83, never performed live, and pressed up 1200 copies of an ultra-minimal DIY 7" in 1980, before disappearing back into der Hinterlands. (…) the highlight of the original 7", 'Feed Me'. (…)

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Exil-System special

(…) Here's a taster of the Inspector-Clouseau-in-Berlin sound of the 'Vorwarts' 7". As for the rest, think a German Lou Reed and Jonathan Ritchman with only a beatbox and a couple of instruments found on a scrap heap. Killer.

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P1/E - 49 Second Romance 7" Die klassische 49 Second Romance Version der Original 7"
P1/E vs. Weltklang - 49 Second Dance Ein Remix von Thomas Voburka aus dem Jahr 2004. Der Track wurde auf der Exil System LP auf Vinyl On Demand bereits veröffentlicht
P1/E vs. gruftreiter.org - 49 Shuffle Romance Ein weiterer Remix von Thomas Voburka. Eigentlich war der Track für die Second Offender LP vorgesehen, jedoch wurden dann nur die klassischen Tracks verwendet
P1/E - 49 Second Romance (Michael Hirsch RMX) Ein weiterer unveröffentlichter Track. Michael Hirsch ließ es sich ebenfalls nicht nehmen im Jahr 2004 einen Remix zu produzieren. Ein zweiter Hirsch Remix wird demnächst auf dieser Seite veröffentlicht
P1/E - 49 Second Romance (Hirsch Breaks) Ebenfalls 2004 aus den Mastern der Originalsingle produziert
Tennis Boy Blues - NME No.1 Tennis Boy Blues war eine Nachfolgerband von P1/E. Neben Michael Schäumer waren Yuji Kimura (keys) und Monika Dietl (voc) in der Band. 8-Track Demo
Tennis Boy Blues - Imagination Unveröffentlichter Studiotrack von Tennis Boy Blues. Trotz Vertrag mit dem Discolabel Uff-Zick Records, die auch für den Megahit "Goddess Of Love" verantwortlich waren, kam diese Single nie auf den Markt. Es gibt noch eine 7 Minuten lange 12" Version die leider verlorengegangen ist
Tennis Boy Blues - What Is The Bane Of Your Life 8 Track Demo von 1984. Das Original stammt von Philipp & His Foetus Vibration. Jim Thirlwell mochte die Adaption seines Songs sehr
Tennis Boy Blues - Gotta See Jane Ein Cover des Klassikers von R. Dean Taylor
Drop One - Work Hard Acid House Track von 1989. Erschienen auf dem Big Sex Label aus dem dann Tresor Records wurde. Die Vocals sind von Olaf Jeglitza der später unter dem Namen "MC Sar & The Real McCoy" mehrere Chart Hits landete.
(download)

1 Kommentar:

werecrow hat gesagt…

tagchen :>
vielen Dank fürs Verlinken - hab das dann auch glatt mal gemacht ;>
du hast hier (und auf deinem andern Blog) einige wirklich ausgefallene und geniale Scheiben zusammengesammelt - Wahnsinn! :D
ich bin immer auf der Suche nach so speziellem Sound, insbesondere so in Richtg. "NDW" (oder wie man es auch immer bezeichnen soll) wie z.B. "Der Plan" oder so Richtg. die Bands, wie sie auf dem "Lieber zuviel als zuwenig" Sampler drauf sind.
Reifenstahl ist auch göttlich!
Es gab mal so´nen genialen Sampler namens "Mannheim lacht"
http://www.musik-sammler.de/media/251310
hast du den zufällig?
cheers & greetinx